Wat is premiumisatie en hoe vormt het de drankenindustrie?

04-05 06:03 | bron: FoodPro Network Belgium

ETTEN-LEUR - In de afgelopen jaren is er in de gehele voedings- en drankenindustrie een toegenomen interesse in de vraag naar meer “premium” producten. Consumenten kiezen steeds vaker voor het nuttigen van betaalbare luxe. Gekenmerkt door een grotere focus op smaak, hoogwaardige ingrediënten en aantrekkelijkere verpakkingen, heeft premiumisatie een grote impact gehad op het soort producten waar vraag naar is.

Premiumisatie is voornamelijk een heel belangrijke factor geweest in de drankenindustrie. Er is een toename van budgetopties die premiumproducten aantrekkelijker maken. Consumenten beschouwen drankjes waarschijnlijk als iets dat de moeite waard is om een ​​beetje extra aan uit te geven. Alles wijst erop dat deze trend in 2021 en daarna zal versnellen.

In dit artikel leggen we uit hoe premiumisatie eruitziet in de drankensector, waarom het zo'n sterke invloed blijft hebben en wat fabrikanten kunnen doen om concurrerende premiumproducten te produceren.

Alcoholische dranken

Door de opkomst van ambachtelijk bier en sterke drank is premium-alcohol populair geworden onder het grote publiek. Hoewel premium wijn varianten al vele jaren gemeengoed zijn, heeft het succes van kwalitatief hoogwaardig bier en sterke drank het grootste deel van de recente groei in de verkoop van premium alcohol veroorzaakt - waarbij consumenten steeds vaker bereid zijn om iets nieuws te proberen. Gezien de relatieve zeldzaamheid van de consumptie (vergeleken met frisdrank), is kwaliteit koning als het gaat om alcoholische dranken.

Deze trend laat geen tekenen van vertraging zien. IWSR Drinks Market Analysis schat dat het marktaandeel van premium of 'super premium' alcoholische dranken tegen 2024 zal groeien tot 13%. Ondertussen meldt GlobalData dat meer dan 40% van de consumenten minimaal af en toe premium / luxe alcoholische dranken koopt. Dit vertegenwoordigt een aanzienlijk publiek waarop bedrijven zich kunnen richten, als ze de juiste producten produceren.

Frisdrank

Het zal je misschien verbazen dat nog meer consumenten premium non-alcoholische dranken kopen - 52% volgens GlobalData. Een trendrapport van Inside Drinks benadrukt dat "belevingsgedreven" producten bijzonder lucratief zijn in de premium frisdranksector. Dit betekent dat merken die overtuigend authentieke producten met een verhaal maken, meer kans hebben om in een overvolle markt te slagen.

Het feit dat steeds meer consumenten op zoek zijn naar suikervrije of suikerarme producten, biedt ook de mogelijkheid voor premium frisdranken om een ​​niche te vinden. GlobalData ontdekte dat 43% van de consumenten actief bezig is met het verminderen van hun suikerconsumptie. Merken die lekker smakende frisdranken met een laag suikergehalte op de markt kunnen brengen, hebben een goede kans van slagen.

Wat stimuleert premiumisatie?

Hoewel premium dranken altijd al in trek zijn geweest, heeft de sector de afgelopen jaren een onmiskenbare opleving gekend. Er zijn een aantal redenen achter deze aanhoudende groei waarvan producenten op de hoogte moeten zijn als ze een marktaandeel willen veroveren.

  • Millennials stellen nieuwe eisen. De algemene consensus is dat jongere drinkers de belangrijkste drijfveren zijn voor premiumization. 54% van de 18-34-jarigen geven de voorkeur aan een premium drankje tegenover slechts 35% van de 55-plussers. Millennials staan ​​bekend om hun grotere verlangen naar authentieke, hoogwaardige en ethische producten, en naarmate hun koopkracht groeit, groeit ook hun invloed op de drankenmarkt.
  • Consumenten maken zich steeds meer zorgen over gezondheid. Bredere trends in de voedingsmiddelen- en drankenindustrie laten zien dat we steeds meer prioriteit geven aan onze gezondheid en dat dit onze keuze beïnvloedt bij het kopen van producten. De drankenindustrie is niet anders - en deze trend biedt voornamelijk kansen voor suikerarme frisdranken en alcoholvrije alternatieven voor bier en wijn.
  • COVID-19 houdt ons thuis. Met coronavirus lockdowns die ons al maandenlang weerhouden om cafés en restaurants te bezoeken, willen consumenten zichzelf meer trakteren als ze thuis drinken. Zelfs met een terugkeer naar het normale leven, lijkt het verlangen naar premium drankjes te blijven bestaan ​​- aangewakkerd door maanden van gedwongen besparingen.
  • Inkomens groeien wereldwijd. In de snelst groeiende markten zoals China en India wil een ontluikende middenklasse graag toegang krijgen tot dranken van hogere kwaliteit. China is nu bijvoorbeeld 's werelds grootste markt voor premium wijnen en likeuren. Globalisering speelt ook een grote rol in deze groei, met gevestigde Westerse trends zoals de vraag naar premium alcohol die verspreidt naar nieuwe markten.
  • Consumenten drinken minder alcohol. Echt waar. Tot 20% van de volwassenen in het VK drinkt nu helemaal niet, en 47% van de drinkers heeft hun consumptie teruggeschroefd. Dit heeft geleid tot een grotere bereidheid om extra uit te geven aan de drankjes die mensen wél consumeren, wat kansen biedt voor premiumproducten in zowel de alcoholische als de frisdrankmarkt.
Hoe kunnen bedrijven de productie aanpassen om meer premiumproducten op te nemen?

Hoewel drankproducenten de noodzaak hebben ingezien om hun premiumaanbod te versterken, is de juiste strategie nodig om volledig te profiteren van de opkomst van premiumisatie. GlobalData meldt bijvoorbeeld dat:

  • 42% van de consumenten "ambachtelijke" dranken associeert met handgemaakte dranken;
  • 42% van de consumenten "ambachtelijke" dranken associeert met ingrediënten van hoge kwaliteit;
  • 39% van de consumenten "ambachtelijke" dranken associeert met authenticiteit.

Het is duidelijk dat er middelen moeten worden besteed aan het inkopen van hoogwaardige ingrediënten en dat er tijd moet worden besteed aan het perfectioneren van de juiste smaken. Maar net zo belangrijk is hoe deze kwaliteit wordt overgebracht naar de consument.

De premium drankenmarkt is nu erg vol. Hoewel de beste producten uiteindelijk een loyale klantenkring zullen ontwikkelen, is het wekken van interesse van vitaal belang - vooral de verpakking is cruciaal. Premium drinks hebben premium labels, kurken en bijpassende flessendoppen nodig. Het perfectioneren van de fles of het volume van het blikje speelt ook een grote rol, aangezien veel klanten op zoek zijn naar premium dranken in kleinere hoeveelheden.

Premiumisatie is een blijvertje in de drankenindustrie en fabrikanten moeten het omarmen. Onze oplossing - Aptean Food & Beverage ERP - helpt drankenbedrijven bij het vinden van de beste recepten en combinaties voor succes in de premium drankenmarkt. Ontdek hoe Aptean jouw drankenbedrijf kan helpen door vandaag nog contact met ons op te nemen!

 

Bron: Schouw Informatisering from Aptean - partner FoodPro Network





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
11 jun Overname Grubhub door Just Eat Takeaway definitief
11 jun ABN AMRO: Drie scenario’s voor toekomst van vleesvervangers
11 jun Food Safety Culture: basis voor bestaansrecht
10 jun Vleesverwerker JBS betaalde 11 miljoen dollar na cyberaanval
10 jun KNVB roept Jumbo op het matje om Oranje-juichcape
10 jun Afval bestrijden met food-specifiek ERP
10 jun 8 redenen om voor Ucrete industrievloeren te kiezen (video)
09 jun Walmart rust 740.000 winkelmedewerkers uit met smartphone
09 jun 12 Tips tegen voedselfraude
09 jun Marion Tjin-Tham-Sjin actief in China voor High Touch Executive Search
08 jun Meatless Farm en Van Loon Group gaan samen produceren
08 jun Belgische voedingsbedrijven zien kosten exploderen
08 jun FrieslandCampina gaat in hoger beroep in rechtszaak in Thailand
08 jun Hydrocultuur aan de horizon: voordelen voor AGF-bedrijven
08 jun Verbeterde voedingskwaliteit dankzij optimale temperatuurbeheersing
07 jun Tesco en Carrefour stoppen eind 2021 met hun inkoopalliantie
07 jun SelektMeat Products: 24/7 inzicht in temperatuurgedrag met TempWeb
07 jun Correcte gewichtsbepaling dankzij scheefstandcorrectie | Easy Level kantelcompenstie: altijd het juiste gewicht
04 jun Voedselprijzen stijgen hard door
04 jun Moederbedrijf Quorn heeft beursnotering in Manilla
04 jun Ahold Delhaize zet in op halvering van de voedselverspilling in 2030
04 jun Webinar: Plant-based drinks & other dairy alternatives
03 jun Online sessie | Transparantie en beschikbaarheid van informatie in de visketen
03 jun Schot’s vishandel investeert in de esthetische Ucrete CS vloer van Master Builders Solutions
02 jun Ferrero koopt Brits koekjesbedrijf Burton’s Biscuits
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?