Omzetdaling voor AB InBev in vierde kwartaal

LEUVEN - 's-werelds grootste bierbrouwer, AB InBeV, zag zijn omzet in Europa met bijna 20% dalen. Weliswaar dronken mensen meer thuis, maar deze toename was bij lange niet voldoende om de gevolgen van de sluiting van de horeca teniet te doen. Dat blijkt uit cijfers die AB InBeV vandaag heeft gepubliceerd.

“Onze teams hebben zich van hun beste kant laten zien in een extreem uitdagend jaar. We hebben het jaar afgesloten met momentum op onze belangrijkste markten door onze fundamentele sterktes als onderneming te benutten en voordeel te halen uit de investeringen die we reeds jaren hebben gedaan in onze portefeuille en in snel groeiende platformen zoals BEES en Zé Delivery. We hebben nu meer dan ooit een nauwe band met de ruim 6 miljoen klanten en meer dan 2 miljard consumenten die we wereldwijd bedienen via onze duidelijke commerciële strategie, ons vernieuwd innovatieproces, onze digitale platformen en onze voortdurende operationele uitmuntendheid,” aldus Carlos Brito, CEO van InBeV.

AB InBev brengt onder meer het merk Corona op de markt. Hoewel het concern geen cijfers per merk publiceert, meldt de bierbrouwer wel dat de gezamenlijke verkoop van zijn drie wereldwijde merken (Corona, Budweiser en Stella Artois) met 5% is gestegen. Onder meer in diverse Latijns-Amerikaanse landen deed Corona het erg goed. In de Verenigde Staten groeide de verkoop van de relatief nieuwe drankenvariant seltzer stevig.

Wereldwijd verkocht AB InBev vorig jaar 530,6 miljard hectoliter bier en andere dranken. Dat was 5,7% minder dan de 561,4 miljard hectoliter van het jaar ervoor. 

Voor het komende jaar verwacht de brouwer, die ook de merken Jupiler, Dommelsch, Hertog Jan en Leffe op de markt brengt, dat de opbrengsten "aanzienlijk zullen verbeteren". Wel wijst het management van de bierbrouwer op de aanhoudende onzekerheid vanwege de coronapandemie.





Laatste nieuws