Lotus Bakeries blijft ondanks de coronacrisis sterk groeien

LEMBEKE - Ondanks de coronacrisis is Lotus Bakeries in 2020 opnieuw sterk gegroeid. Lotus Bakeries is daarnaast van plan om met een reeks investeringen de capaciteit te verhogen.

Lotus Bakeries noteerde in 2020 een omzet van 663,3 miljoen euro. Dit is een groei van 8,3%. Onder de streep bleef er 86,2 miljoen euro over, een stijging van ruim 11%.

Toch had ook Lotus Bakeries op enkele fronten last van de coronacrisis. Met name het 'Out of Home' kanaal verloor terrein. De Natural Foods-merken zoals Nakd en Bear deden het minder door het feit dat er minder forenzen waren. Deze gezonde tussendoortjes zijn typische on-the-go-producten.

De tegenvallers werden ruimschoots goedgemaakt door de extra verkoop in de supermarkten. Lotus Biscoff /speculoos en afgeleide producten zoals ijs en smeerpasta groeiden met dubbele cijfers. In het vierde kwartaal speelde daarnaast de Brexit een rol. Britse retailers besloten uit voorzorg een voorraad koekjes aan te leggen.

Investeringen in productie

Om de toenemende vraag naar Lotus Biscoff op te vangen gaat Lotus de capaciteit opdrijven. Zowel in eigen land als in de VS zullen in de komende jaren nieuwe productielijnen voor speculoos opgestart worden. Ook de wafelfabriek in Courcelles zit dicht tegen zijn maximumcapaciteit aan en krijgt een nieuwe fabriekshal met een bijkomende productielijn. Lotus Bakeries houdt de komende 3 jaar liefst 150 miljoen euro beschikbaar om te investeren.





Laatste nieuws