Delhaize vervangt plastic rond biologische komkommers door 'tatoeage'

ANTWERPEN - Delhaize experimenteert verder met de verpakking van zijn verse producten. Door een nieuwe maatregel van de supermarktketen om plastic zoveel mogelijk te verbannen, worden biogroenten zoals komkommers voortaan niet meer in plasticfolie gewikkeld, maar "getatoeëerd".

Reductie van 92 ton plastic

De 'tatoeages' zijn eigenlijk meer een soort van lasergravering. Delhaize wil het plastic verbannen uit zijn bio-assortiment. Daar waar de producten niet geschikt zijn voor die aanpak, wordt overgeschakeld op bulk of verpakkingen uit karton. Delhaize schat op die manier jaarlijks 92 ton plastic afval te kunnen vermijden.

De techniek van "natural branding" is niet helemaal nieuw. In 2017 werd er al een eerste keer mee geëxperimenteerd door Delhaize onder toenmalig topman Denis Knoops. Destijds liet de technologie echter nog niet toe om groenten met dunnere schillen te "tatoeëren" en bleef het initiatief beperkt tot groenten als pompoenen.

 

Foto: Delhaize





Laatste nieuws