ING voorziet forse groei Europese markt voor vlees- en zuivelvervangers
bron: FoodPro Network Belgium
AMSTERDAM - De Europese markt voor vlees- en zuivelalternatieven groeit sterk. De totale winkelomzet lag in 2019 op 4,4 miljard euro en dit loopt naar verwachting op tot 7,5 miljard euro in 2025. Hoewel de impact op de totale uitgaven aan vlees en zuivel, jaarlijks circa 300 miljard euro, nog beperkt is, brengt de verwachte groei wel een nieuwe concurrentiestrijd met zich mee en zijn er consequenties voor de gehele voedselketen, aldus het ING Economisch Bureau.
Van deelnemers aan een peiling van ING heeft 70% wel eens een vegetarische vleesvervanger geprobeerd en 50% een plantaardige alternatief voor melk. Onder twintigers zijn deze percentages het hoogst met respectievelijk 82% en 67%.
Plantaardige alternatieven voor vlees en zuivel zijn relatief duur, de smaak, textuur en samenstelling laat nog te wensen over en het aanbod in sommige productgroepen, zoals kaas, is nog zeer beperkt. Verbetering op die aspecten is een randvoorwaarde om de sterke groei van de afgelopen jaren te bestendigen, aldus ING.
Door de gehele keten investeren bedrijven in extra productiecapaciteit. In Europa en de Verenigde Staten vindt veel onderzoek plaats om de smaak en samenstelling van plantaardige alternatieven te verbeteren.
De opkomst van plantaardige alternatieven heeft consequenties voor bedrijven in de gehele voedselketen. Vlees- en zuivelbedrijven zien zich geconfronteerd met startups en grote voedingsconcerns die met plantaardige alternatieven op hun terrein komen. Mede daarom richten diverse vlees- en zuivelbedrijven zich ook op plantaardige producten. De kennis van consumentenvoorkeuren en de bestaande relaties met supermarkten vormen daarbij een belangrijke troef.
Bekijk hier het volledige rapport Growth of meat and dairy alternatives is stirring up the European food industry van ING.
Bron: ING
Foto: FoodPro Network
Laatste nieuws
-
25 apr Aviko werkt aan frietketen zonder CO2-uitstoot in 2030
-
25 apr Legionella-onderzoek: het belang van risicoanalyse en watermonsters
-
25 apr Energiebesparing bij verdampen CO2 in de voedingsindustrie?
-
24 apr PepsiCo verlaagt zoutgehalte in chips van het merk Lay's
-
24 apr Heineken zag bierverkoop eerste kwartaal aantrekken
-
24 apr E.Leclerc marktleider en prijsleider in Frankrijk
-
24 apr Het belang van weegartikelen voor bedrijven in de vissector
-
23 apr PepsiCo verkoopt weer meer frisdrank en chips
-
23 apr Reorganisatie bij Milcobel: 130 banen op de tocht
-
23 apr Producten van Danone, Dr. Oetker, Jacobs Douwe Egberts en Mondelez weer verkrijgbaar bij Jumbo
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan