Belgische voedingsindustrie is voorloper in strijd tegen voedselverlies

30-09 06:05 | bron: FoodPro Network Belgium

BRUSSEL - Consumentenorganisatie Test Aankoop legt in een persbericht rond voedselverspilling de verantwoordelijkheid om oplossingen uit te werken rond verspilling bij de consument nogal sterk bij de voedingsindustrie en de distributie. Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, benadrukt dat net de voedingsbedrijven al jaren actief voedselverlies tegengaan. Ze doen dat zowel in de eigen productie als via ondersteuning van consumenten. Zo zorgden bedrijven voor kleinere porties en hersluitbare verpakkingen. In de voedingsproductie zelf gaat amper 1,5% verloren en worden niet-eetbare nevenstromen bijna volledig hergebruikt. Tenslotte zijn Belgische voedingsbedrijven één van de grootste schenkers van de Voedselbanken.

“Het is positief dat veel consumenten sinds de coronacrisis nog meer inspanningen doen om minder voeding weg te gooien. Want het overgrote deel van de voedselverspilling gebeurt nog steeds in onze eigen keuken. Met onder andere een correcte etikettering van de houdbaarheidsdatum, maar ook met aangepaste verpakkingen helpen onze bedrijven consumenten om verspilling te vermijden,” aldus Bart Buysse, CEO van Fevia. “We willen bovendien zeker verder meedenken over innovatieve oplossingen die haalbaar zijn en die geen risico voor de voedselveiligheid inhouden. We hebben effectief voorzien om hier samen met de hele keten de komende jaren verder op in te zetten. Maar laten we tegelijk eerlijk zijn en erkennen dat net onze bedrijven met succes inspanningen deden om voedselverlies tot een absoluut minimum te beperken.”

In het kader van Vlaamse Ketenroadmap Voedselverlies en van de Waalse tegenhanger “plan Regal” is de voedingsindustrie in ons land al jaren voortrekker in de strijd tegen voedselverlies. Voedingsbedrijven proberen waar ze dat kunnen consumenten te helpen om voedselverspilling tegen te gaan, te beginnen met een correcte etikettering van de houdbaarheidsdatum. Op Europees niveau wordt er overigens nagedacht over een systeem om die data beter begrijpbaar te maken. Veel bedrijven brachten daarnaast ook kleinere porties op de markt, gebruiken verpakkingen die hersluitbaar zijn, eenvoudiger leeg te maken zijn, vermelden nuttige bewaar- en bereidingsinformatie en innoveren in producten met een langere houdbaarheidsdatum.

Uit cijfers in het kader van de Ketenroadmap Voedselverlies blijkt dat het echte voedselverlies in de voedingsindustrie beperkt blijft tot amper 1,5% van de totale productie. Daarmee is de voedingsindustrie één van de meest efficiënte schakels in de keten. Voedingsbedrijven zorgen ervoor dat hun organische reststromen, die voor 90% bestaan uit niet-eetbare materialen zoals pulp, schillen of beenderen, bijna allemaal een tweede leven krijgen. Die reststromen gaan vooral naar diervoeding. Daarnaast proberen voedingsbedrijven ook de 10% eetbare reststromen zo goed mogelijk te hergebruiken. Zo zagen de laatste jaren al heel wat projecten het licht waarbij innovatieve voedingsproducten, zoals bloemkoolrijst, ontwikkeld werden vanuit stromen die voordien verloren gingen voor menselijke voeding.

Bovendien werken heel wat voedingsbedrijven al jaren nauw samen met sociale initiatieven die zich inzetten voor wie het minder breed heeft. Zo schonken voedingsbedrijven in 2019 liefst 4917 ton voeding aan de Voedselbanken. Daarmee is de voedingsindustrie één van de grootste bevoorraders van de Voedselbanken. Vanuit Fevia blijven we onze leden aanmoedigen om samen te blijven vooroplopen in de strijd tegen honger en voedselverlies! We bekijken ook hier hoe we als sector nog een stapje verder kunnen gaan.

 

Bron: Fevia




Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
22 okt ING voorziet forse groei Europese markt voor vlees- en zuivelvervangers
22 okt Hogere verkoopcijfers maar lagere omzet voor Unilever
22 okt Horecasluiting en thuiswerken drukken resultaat Sligro
22 okt Op zoek naar een sterke industriële vloer? (video)
22 okt Voedselveiligheid houdt levensmiddelenfabrikanten alert op de kwaliteit van hun perslucht
21 okt HEMA komt in handen van investeringsfonds en Jumbo familie van Eerd
21 okt Nestlé ziet omzet aantal producten met dubbele cijfers groeien
21 okt 12 Tips tegen voedselfraude (deel 2)
21 okt Beroemde speeches uit de voedingsindustrie | TedX | The true cost of food | Volkert Engelsman
21 okt De juiste vloer: doorslaggevend voor de voedselveiligheid
20 okt Wetenschappers: pas richtlijnen rond mogelijk ongezonde babyflesjes aan
20 okt Carrefour lanceert gepersonaliseerde voedselscore
20 okt Mondelēz opent onderzoekscentrum voor cacao
20 okt Nestlé gaat samenwerken met Canadese bedrijven voor toelevering van plantaardige ingrediënten
20 okt Wat is een remote audit? En hoe werkt dit?
20 okt Borgesius Bakkersland: vloerrenovatie met Ucrete levert tijd- en geldbesparing op (video)
19 okt Danone gaat herstructureren en enkele activiteiten afstoten
19 okt Auchan verkoopt Chinese tak aan Alibaba
19 okt Steunmaatregelen horeca: Fevia vraagt globaal steunpakket, ook voor toeleveranciers
19 okt ’30-40 procent supermarkten gaat verdwijnen’
19 okt Dé oplossing voor bulk in de supermarkt (video)
16 okt Bonduelle doet op World Food Day zeven beloftes voor een duurzame toekomst
16 okt Waar liggen de risico's binnen voedselveiligheidssystemen?
16 okt Delino een mosterdgele vloer op maat van elke saus (video)
16 okt Voedselveiligheid is bij Ter Beke van cruciaal belang
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?