België: marktkansen op het gebied van vleesvervangers en kweekvlees

ANTWERPEN - Al een aantal jaren vertoont de markt voor vlees in België een dalende tendens. Zo daalde de thuisconsumptie van rood vlees in 5 jaar tijd van 19,6 naar 16,4 kg in 2019. Echter, deze daling gaat gepaard met een duidelijke verschuiving ten faveure van gevogelte, vis, vleesvervangers, vegetarisch en veganistisch eten. Ook kweekvlees zal op niet al te lange termijn in dit rijtje passen, aldus de verwachtingen. Hierover bericht Agroberichten Buitenland.

Soorten vleesvervangers

In het algemeen onderscheidt men 5 soorten vleesvervangers:

1) traditionele producten: plantaardig zoals tofu, tempé en seitan
2) samengestelde producten: plantaardige producten op basis van algen/quinoa/hennep, die wel op bewerkte vleesproducten lijken, maar niet de smaak en structuur van vlees hebben (bijv. falafels)
3) producten met een duidelijke vleesstructuur en –smaak en deze worden ook in de markt gezet als spekjes, worstjes of kipfilet
4) Single Cell Protein: het kweken van cellen van microbiële of dierlijke oorsprong, bijv. quorn (microfungi) of kweekvlees. Afgezien van quorn zijn SCP-producten nog niet verkrijgbaar in Europa.
5) hybride producten (combinatie van vlees met plantaardige grondstoffen – nog volop in ontwikkeling)

Belgische markt voor vleesvervangers

Een paar cijfers (bron: GfK Belgium/VLAM):

  • 42% van de Belgen eet 1x/week vis
  • 23% van de Belgen eet minimaal 1x/week een vegetarische vleesvervanger
  • 35% eet minimaal 1 x/week geen vlees/vis/vegetarische vleesvervanger
  • vegetarische vleesvervangers hebben een marktaandeel van 2,4% in de Belgische vleesmarkt (totale omzet 1,7 miljard euro - schatting van Nestlé), maar dat is wel stijgend
  • de thuisconsumptie van rood vlees daalde in 5 jaar tijd van 19,6 naar 16,4 kg in 2019; daarnaast at de Belg ook nog 8,4 kg gevogelte en wild, 4,6 kg vis, en 0,35 kg vegetarische vleesvervangers
  • volgens de organisatie EVA (Ethisch Vegetarisch Alternatief) telt Wallonië 9% flexitariërs, 9% vegetariërs en 1% veganisten. In Vlaanderen zijn die aantallen respectievelijk 8%, 3% en 1%.

Vooral onder stedelingen wint een vegetarisch/veganistisch/flexitarisch menu aan populariteit o.a. dankzij de succesvolle Vlaamse campagne “Donderdag Veggiedag”. Van alle vegetarische burgers verkrijgbaar in België is er slechts één echt Belgisch: de Greenway Burger van het vegetarische voedingsbedrijf Greenway/Delifresh. Het productieproces van deze burger is echter uitbesteed aan 2 Vlaamse vleesproducenten (Marmo en Dekeyzer-Ossaer).

Ook andere Vlaamse vleesverwerkers volgen de markt voor vleesvervangers op de voet. Zo heeft de CEO van de Vlaamse vleesverwerker Imperial Meat Products (jaaromzet van 209 miljoen euro in 2018) in een interview aangegeven dat hij tegen 2025 de helft van zijn omzet uit vegetarische producten wil halen (tegen 4% in 2019). Ter Beke, een andere grote Vlaamse vleesverwerker (omzet 178 miljoen euro in 2018) is nog niet actief in dit segment, maar bezint zich op de markt voor vegetarisch en veganistisch broodbeleg. In 2018 groeide het aantal gezinnen dat deze producten wel eens kocht met 17% t.o.v. één jaar eerder (tot 9%). Vooralsnog gaat het echter om een beperkte markt van 6,6 miljoen euro (of te wel 0,3% van de totale Belgische vleesmarkt).

Een ander segment waar België al actief is met productie en onderzoek, is de teelt van plantaardige eiwitten, die als grondstoffen kunnen dienen voor de productie van vleesvervangers.

Bekijk hier meer informatie.

 

Bron: Agroberichten Buitenland





Laatste nieuws