Eeuwenoude fermentatietechniek weer helemaal hot

HEERENVEEN - Fermentatie is helemaal hip. We zien dan ook steeds meer gefermenteerde foodproducten in de schappen verschijnen. Eigenlijk is fermentatie een heel oude conserveringstechniek, waarbij een voedingsmiddel wordt afgebroken of omgezet door bacteriën, schimmels of gisten. Door warmte en vocht gaan deze micro-organismen groeien en maken ze enzymen aan die ervoor zorgen dat het product van karakter verandert. Producten veranderen van geur, smaak, uiterlijk of worden langer houdbaar. In yoghurt bijvoorbeeld zorgt fermenteren ervoor dat lactose wordt omgezet in melkzuur. Andere bekende voorbeelden van gefermenteerde producten zijn bier, zuurkool, brood en wijn.

De wereldwijde groei van gefermenteerde producten heeft haar basis in het groeiende gezondheidsbewustzijn van de consument. Hoewel het gezondheidseffect van gefermenteerde producten niet onomstreden is, lijkt het er wel op dat deze techniek voor een betere verteerbaarheid zorgt. Er komen dan ook steeds meer nieuwe en potentierijke concepten op de markt. Op dit moment is TEN the export network met diverse bedrijven bezig om te kijken naar hun expansiekansen. Het gaat om producten als tempé, kombucha, kimchi, allerlei gefermenteerde groenten en plantaardige kaas op basis van gefermenteerde noten. Wij zijn erg trots dat we deze potentierijke start- en scale ups mogen begeleiden.   

Bumi Organics is het bedrijf van Florian en Daan, twee enthousiaste outdoor sporters, natuurliefhebbers en vrienden. Zij konden in de supermarkt geen plantaardige producten vinden die aan hun wensen voldeden en besloten dat uiteindelijk maar zelf op de markt te zetten. Dit resulteerde uiteindelijk in een mooie range tempeh’s op lupinebasis. Ohnami maakt prachtige kimchi’s. Alex’ roots liggen in Korea wat de bakermat is van deze producten. Bijna elke Koreaan eet dagelijks kimchi, als ingrediënt of als toevoeging aan de maaltijd. Moritz is oprichter van Sauercrowd, wat niet alleen een concept is op basis van gefermenteerde groenten, maar tevens een platform ter inspiratie en kennisuitwisseling. ‘Want samen als ‘crowd’ kunnen we een verandering maken,’ aldus Moritz. Kelly en Labe zijn vanuit hun Amerikaanse achtergrond ervaren met het maken van gefermenteerde thee, ofwel kombucha. Er zijn inmiddels vele varianten op de markt, maar hun Cultcha Kombucha was de eerste in Nederland en ook de enige met een fermentatiegraad van 90%! Steven en Tina, beter bekend onder hun merknaam Rosie & Riffy, zijn experts in het maken van gefermenteerde, plantaardige kaas op basis van noten. Mede vanwege Tina’s eigen lactose-intolerantie hebben zij een manier gevonden om anderen blij te maken met deze smaakvolle, plantaardige kazen.

Naast een vermeende gezondheidsbevorderende werking, passen gefermenteerde producten ook helemaal in de groeiende aandacht voor plantaardige producten. Èn in de slowfoodtrend. Want fermenteren kost tijd, je moet de micro-organismen wel de tijd geven om hun werk te doen.  

TEN the export network biedt advies en support aan food bedrijven die over grenzen durven te kijken. Zij coördineert exportactiviteiten, stimuleert business development projecten en zet nieuwe internationale trajecten op. Daarnaast professionaliseert TEN bestaande exportactiviteiten en zijn de adviseurs werkzaam voor het SIB (Starters International Business) programma van de RVO voor MKB-bedrijven. Voor meer informatie: www.theexportnetwork.nl of neem contact op voor een afspraak: http://www.theexportnetwork.nl/contact/.





Laatste nieuws