Vion heeft prima jaar achter de rug
bron: FoodPro Network Belgium
BOXTEL - In 2019 initieerde Vion de nieuwe strategie “Building Balanced Chains.” Met deze strategie bouwt Vion aan duurzame ketens die bijdragen aan een gezonde voedselvoorziening. Vion wil met deze strategie anticiperen op de voedseluitdagingen, zoals de toenemende wereldvraag naar dierlijke en plantaardige proteïnen en de discussie rondom dierenwelzijn en de klimaatuitdagingen die mede gevolgen hebben voor de agrarische ondernemers. In financiële zin was 2019 een goed jaar door de resultaten van de varkensvleesdivisie, met goede marges in Europa en de toegenomen vraag in Azië waar Vion door haar goede infrastructuur naar Azië in 2019 profijt van heeft gehad.
Ronald Lotgerink, CEO van Vion: “Vion heeft een prima jaar achter de rug met goede cijfers en een sterke balans. Dit kwam onder andere door de aanzienlijke vraag in 2019 naar varkensvlees uit Azië vanwege de Afrikaanse Varkenspest die daar heerst, maar eveneens door de investeringen in de modernisering van onze productielocaties. Ook zagen we het afgelopen jaar maatschappelijke onrust over onze manier van voedsel produceren in onze thuismarkten. We hebben in 2019 een nieuwe strategie ontwikkeld met die maatschappelijke ontwikkelingen in het achterhoofd. De strategie “Building Balanced Chains” was al aangekondigd eind 2018 en bouwt voort op de ontwikkeling van duurzame en moderne ketens om onze sector sterk en weerbaar te maken en een voor allen gezond toekomstperspectief te bieden. De keuzes voortkomend uit deze nieuwe strategie vormen onze drijvende kracht en manier van werken voor de komende jaren en dragen positief bij aan een gezonde en duurzame voedselvoorziening.”
Vion Pork
De varkensvleesdivisie Vion Pork profiteerde in 2019 door de stijgende vraag naar Europees varkensvlees vanuit Azië en goede resultaten in de Europese markten. De goed ingerichte aanvoerstructuur naar Azië met een al jaren robuust klantenbestand heeft zijn vruchten afgeworpen. De verwachting is dat de vraag ook in 2020 sterk zal blijven. Echter de onrust op de markten begin 2020 door het Coronavirus (COVID-19) zorgt voor meer volatiliteit. Op de locatie in Boxtel is Vion begonnen met de modernisering van de fabriek en de uitbreiding van verpakkingshallen.
Rundvleesdivisie
Voor de rundvleesdivisie Vion Beef was het een uitdagend jaar. Zowel de vraag als het aanbod van runderen en rundvlees was lager. Dit was onder andere het gevolg van de fosfaat maatregelen van de afgelopen jaren en toenemende concurrentie op de markt door de import van goedkoop rundvlees uit Zuid Amerika. Daarnaast was voor het tweede jaar op een rij de vraag naar runderhuiden zwak. In het derde kwartaal van 2019 maakte Vion bekend de runderslachterij in Leeuwarden om te bouwen voor plantaardige producten. De gemengde (varkensvlees en rundvlees) locatie in Altenburg (Duitsland) specialiseert zich vanaf het eerste kwartaal van 2020 in rundvlees.
Divisie Food Service
Bij de divisie Food Service In de thuismarkt in Duitsland is de divisie Food Service marktleider op het gebied van schnitzels en gehaktproducten. Het is daarnaast een belangrijke producent van fingerfood of hapjes bij de borrel, burgers, wraps en vegetarische producten.
Bekijk alle cijfers op de website van Vion.
Bron: Vion
Laatste nieuws
-
29 mrt Aardappelen groeien sneller en beter met LED
-
29 mrt China importeert weer wijn uit Australië
-
29 mrt Lidl test hogere supermarktschappen
-
29 mrt Waarom en hoe uw voedingsmiddelen- en drankenbedrijf kan bijdragen aan een circulaire economie
-
29 mrt Efficiënter zaden, noten en gedroogd fruit verkopen (video)
-
28 mrt Wouter Kolk stapt op bij Ahold Delhaize
-
28 mrt Tuinboon maakt chocola in Europa
-
28 mrt Nederland grootste bierexporteur EU, België grootste exporteur bevroren aardappelproducten
-
28 mrt Hogere prijzen stuwen verkopen maker Spa-mineraalwater
-
28 mrt Huishoudens gooien dagelijks wereldwijd miljard maaltijden weg
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan