Export in tijden van corona

30-06 06:03 | bron: FoodPro Network Belgium

HEERENVEEN - Tot voor kort was de enige associatie die velen met corona hadden beperkt tot Mexicaans bier. Of eigenlijk, lichtkleurig bier uit een flesje met een stukje citroen of limoen in de flessenhals (oorspronkelijk bedoeld om vliegen en andere beestjes te weren), een gebruik dat vooral buiten Mexico een gewoonte is geworden. Inmiddels heeft iedereen een andere associatie met corona. Het virus raakt alles en iedereen, wereldwijd, in niet-vitale en vitale sectoren en dus zeker ook onze tak van sport: de internationale food wereld.   

Deze sector staat nooit stil, een mens moet immers eten. Op dit moment lijken er vooral logistieke uitdagingen te zijn gezien de lege schappen in de winkels enerzijds en volle distributiecentra anderzijds. Maar even tot stilstand komen en bedenken waar we ook alweer mee bezig waren blijft – los van alle urgente problemen - ook voor food ondernemers belangrijk. Wat hadden we ook weer met het team afgesproken in die strategische sessies? Waar wilden we ook weer staan over 5 jaar? Voor velen staat internationaliseren bovenaan het ambitielijstje. Omdat Nederland vaak te klein is om toegevoegde waarde concepten echt rendabel te krijgen. Omdat opschalen en je consumenten zoeken buiten onze landsgrenzen dan essentieel is. Omdat ook voor duurzame concepten potentie gezocht moet worden in de juiste doelgroep. Nederland is een open land, zoals Rutte het verwoordde. Dat gaat niet veranderen, we kunnen de grenzen niet sluiten. We zijn en blijven verbonden met de rest van de wereld, waar mensen leven die meer op ons lijken dan we onszelf soms realiseren. Internationalisering blijft hierin belangrijk. Wellicht zal export hierin wel steeds meer een andere rol krijgen: van producttransport naar kennisoverdracht. Van spullen over de wereld slepen naar steeds meer lokaal produceren. De oplossingen voor de duurzaamheid- en klimaatissues liggen in slimmer innoveren, in kijken hoe het beter kan. Een mooie tijd wellicht om daar nu over na te denken, nu we massaal verplicht thuis zitten.

Ondernemen is risico nemen. En internationaal ondernemen ook. Maar we beperken de risico’s het liefst wel zoveel mogelijk en dat kan door een goede voorbereiding. Het duurt vaak maanden dan wel jaren voordat je product daadwerkelijk op het buitenlandse (online) schap ligt. Daarom zijn we op dit moment bezig met het in kaart brengen van de biologische sectoren in West-Europa, met het inventariseren van kansen voor gefermenteerde producten, met het coachen van ondernemers die investeren in producten op basis van ‘gered’ voedsel. Grijp deze coronatijd aan om je goed voor te bereiden op nieuwe richtingen, nieuwe kansen, nieuwe mogelijkheden voor jouw bedrijf. Wij bij TEN the export network denken hierin graag met je mee.  

Een mogelijkheid is een gratis coachingtraject via het SIB (Starters Internationaal Business) programma van de overheid. In enkele maanden tijd worden de internationale mogelijkheden voor jouw bedrijf in kaart gebracht en word je voorbereid op internationaal zakendoen. 

Als TEN-adviseurs voeren we dit traject graag voor je uit. Voor meer informatie kijk op www.theexportnetwork.nl of neem vrijblijvend contact op janet.lebbink@theexportnetwork.nl

 

Door: Janet Lebbink

Bron: TEN the export network - partner FoodPro Network




Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
13 jul Voedingsmiddelen leveren aan Tesco? (whitepaper)
13 jul Walmart laat robots de vloer schrobben (video)
13 jul De Enssieg Groep: nu ook gecertificeerd applicator van Ucrete CS vloerensysteem
10 jul Biotechnologiebedrijf in Singapore produceert melk in een laboratorium
10 jul Verplicht mondkapje in supermarkt en andere winkels
10 jul Circa 60% van de wereldwijde vleesproducten in 2040 zal plantaardig of gekweekt zijn
10 jul Understanding, Monitoring and Meeting the Differing Global Maximum Residue Limits (MRLS) For Pesticides in Food and Feed Products
10 jul Vergroot uw competenties met online training bij DNV GL
09 jul ‘Ahold Delhaize gaat strijd aan met Jumbo voor Hema’
09 jul FAO verwacht daling van 3% van het vleesverbruik in 2020
09 jul Nestlé gaat productie van Nespresso-koffie uitbreiden
09 jul Trends in de Zuid-Koreaanse food retail
09 jul Veilige en efficiënte afvuloplossingen (video)
08 jul Europees project FoodSHIFT gericht op duurzaam lokaal voedselsysteem in 9 steden
08 jul Picnic verwacht omzet van 500 miljoen euro in 2020
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?