Hoe logisch is bio?

11-02 06:05 | bron: FoodPro Network Belgium

NURNBERG - Deze week vindt de Biofach weer plaats, de grootste biobeurs ter wereld. Locatie: Nürnberg, Duitsland. Aantal standhouders: 3.200, verwacht aantal bezoekers: 50.000 uit 134 landen. Ieder jaar wordt deze beurs weer groter en professioneler. Logisch, want ‘bio’ is groeiende en niet zo zuinig ook. Tenminste in West-Europa waar ’s werelds grootste biologische markt te vinden is.  

Veel consumenten zweren bij de claim ‘biologisch’ of ‘organic’. Voor hen is dit het bewijs dat ze een goed, eerlijk product in handen hebben dat geproduceerd is zonder gebruik te maken van chemische bestrijdingsmiddelen, kunstmest of genetisch gemodificeerde organismen. Consumenten beweren zelfs dat biologisch voedsel beter smaakt en dat het gezonder zou zijn, hetgeen nog nooit bewezen is. Het Skal-logo is voor hen de ultieme waarborg hiervoor.

Hoe anders is het bij veel foodproducenten. Die weten dat biologisch niet zaligmakend is en zich realiseren dat je met biologische landbouw veel meer landbouwgrond nodig hebt om evenveel opbrengst te realiseren. Die weten dat je met biologische landbouw het wereldvoedselprobleem dus niet oplost. En die weten dat de reguliere richtlijnen al zo strikt en goed zijn in Nederland, dat een Skal-certificaat vaak weinig toevoegt. Toch vragen velen van hen dit certificaat aan, omdat het nu eenmaal toegang verschaft tot een grote, snelgroeiende afzetmarkt.

Het is niet verwonderlijk dat de grootste biobeurs ter wereld in Duitsland plaatsvindt. Duitsland is de grootste markt voor biologische producten in Europa met 11,4% van de wereldwijde sales, gevolgd door Frankrijk met 7,3%. Kijkend naar de hoogste consumptiecijfers per capita dan zien we Denemarken bovenaan alle lijstjes prijken, gevolgd door de andere Scandinavische landen en Zwitserland. In Duitsland vind je diverse landelijke bio-ketens als Alnatura en Dennree, maar ook grote regionale spelers als Biocompany in en om Berlijn en Basic in met name Noordrijn-Westfalen. Ook het bio-aandeel in de reguliere supermarkten wordt steeds groter en dan niet alleen in de Edeka’s en Rewe’s, maar ook bij de discounters. Aldi koketteert zelfs met de slogan ‘jetzt noch größere Bio-auswahl!’ Er is nog een ander, interessant kanaal voor biologische foodproducten: het drogisterijkanaal. In de DM in Düsseldorf vonden we niet alleen biologische babyvoeding, maar ook vruchtensappen, koekjes, chips, pasta en pastasauzen.  

Voorlopig gaat de groei van biologisch nog wel door. Totdat we ons realiseren dat het niet veel extra’s meer toevoegt en past binnen het brede kader van verantwoord en duurzaam ondernemen. De donkergroene aanhangers zullen vanuit overtuiging in het alternatieve kanaal blijven kopen. Maar zolang er geitenwollensokken in deze biowinkels verkocht worden, zal het ook veel ‘lichtgroenere’ aanhangers richting andere kanalen jagen. Dankzij deze laatste groep is biologisch steeds meer gemeengoed aan het worden.  

TEN the export network biedt advies en support aan food & beverage bedrijven die over grenzen durven te kijken. Zij coördineert exportactiviteiten, stimuleert business development projecten en zet nieuwe internationale trajecten op, zowel in het reguliere als biologische kanaal. Daarnaast professionaliseert TEN bestaande exportactiviteiten en zijn de adviseurs werkzaam voor het SIB (Starters International Business) programma van de RVO voor MKB-bedrijven. Voor meer informatie: www.theexportnetwork.nl of neem contact op voor een afspraak: http://www.theexportnetwork.nl/contact/.




Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
21 feb DSM koopt Glycom voor 765 miljoen euro
21 feb Familie Van Eerd verdeelt 52,5 miljoen euro dividend
21 feb Als food merk overleven in Mexico
21 feb Samenwerking met Starbucks levert Nestlé kwart miljard op
21 feb Energiebesparing bij verdampen CO2 in de voedingsindustrie?
20 feb PepsiCo komt met 'verrassingsdoos' om voedselverspilling tegen te gaan
20 feb HelloFresh werkt aan verlaging van CO2-emissie bij bezorging
20 feb Voedingsmiddelen leveren aan Tesco? (whitepaper)
20 feb Aviko investeert in nieuwe fabriek in Poperinge
20 feb Tekort aan gele spliterwt door populariteit vegaburgers
19 feb Twee Vlaamse voedingsbedrijven bekroond als fabrieken van de toekomst
19 feb Britse vleesindustrie vreest exportstrop na einde overgangsfase Brexit
19 feb Circa 60% van de wereldwijde vleesproducten in 2040 zal plantaardig of gekweekt zijn
19 feb Trends in de Zuid-Koreaanse food retail
19 feb Reduceren van give-away: “Mag het ietsje meer zijn?”
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?