ABN AMRO: Drie scenario’s voor toekomst van vleesvervangers

AMSTERDAM - Steeds meer gerenommeerde producenten zoals Vion, Unilever en Nestlé begeven zich op de markt van vleesvervangers. Voor veel ondernemers in de voedingsindustrie is de vraag niet meer of deze markt gaat groeien, maar hoe die groei er uit gaat zien. ABN AMRO schetst 3 scenario’s voor een mogelijke ontwikkeling van de Nederlandse markt voor vleesvervangers in de komende 10 tot 15 jaar.

Volgens onderzoeksbureau IRI zijn de verkopen van vleesvervangers via supermarkten sinds 2017 met 50 procent gestegen en komen nu uit op 123 miljoen euro. Ondanks deze snelle stijging is het marktaandeel van vleesvervangers nog klein: 4,5 procent.

Scenario 1: Kort succes voor vleesvervangers

In dit eerste scenario stijgt het marktaandeel van vleesvervangers eerst nog flink. De vraag komt vooral van een grotere groep consumenten die bewust minder vlees eet vanwege dierenwelzijn of het klimaat. Uit de laatste duurzaamheidsmonitor van ABN AMRO blijkt dat bijna 60 procent van de consumenten vanuit duurzaamheidsoverwegingen al een aantal dagen per week geen vlees eet. In dit verband verschijnt in de media de term vleesschaamte: je schamen voor het eten van vlees. Een vleesvervanger is een relatief makkelijke manier om dit gevoel van schaamte weg te nemen.

Maar na die snelle stijging van de verkopen volgt in dit scenario een daling. De vleesvervangers blijken mogelijk toch niet zo gezond als werd verondersteld. Vleesvervangers hebben veel bewerkingstappen doorlopen om uiteindelijk smaakvol en voor consumptie geschikt te zijn. Bewerkt voedsel wordt echter door steeds meer consumenten gezien als ongezond. Zo roept de bekende Amerikaanse foodjournalist en ‘influencer’ Michael Pollan in zijn boek Food Rules op om geen voedingsmiddelen met meer dan vijf ingrediënten te eten. De in Verenigde Staten verkochte vegetarische Impossible Burger bevat er 21.

Scenario 2: Vleesvervangers worden dominant

Het marktaandeel van vleesvervangers stijgt door en wordt uiteindelijk groter dan vlees.

Doordat veel grote producenten de markt voor vleesvervangers betreden, komt steeds meer geld beschikbaar voor innovatie en marketing. Ook aan hoogwaardige ingrediënten voor vleesvervangers ontstaat geen schaarste. Producenten vernieuwen op smaak, structuur en ingrediënten, waardoor de vleesvervanger populairder wordt. Bovendien blijven producenten in dit scenario werken aan het verbeteren van de gezondheid van het product. Zo slagen ze erin dat de vleesvervangers een uitgebalanceerde hoeveelheid noodzakelijke nutriënten bevatten en relatief weinig zout. Hiermee pareren de producenten de claim dat geproduceerd voedsel relatief ongezond zou zijn.

Lees meer en bekijk het derde scenario op de website van ABN AMRO.

 

Bron: ABN AMRO

Foto: momenteel zijn de producten van Beyond Meat erg populair





Laatste nieuws