Sainsbury’s biedt kleine merken een listing

LONDEN - In juli lanceerde de Britse retailer Sainsbury’s ‘Taste of the Future’, een project waarbij onderscheidende, nog onbekende merken een plek op het retailschap kunnen verwerven. Op deze manier probeert de retailer zich van de andere ‘big 4’ te onderscheiden, haar bestaande klanten sterker te binden èn nieuwe shoppers aan te trekken. Wat maakt dit concept zo aantrekkelijk voor ‘up-and-coming’ brands en hoe werkt het precies?

In 69 geselecteerde testwinkels in Londen en omgeving is ruimte gemaakt voor ‘incubators’, displays gevuld met 30 sku’s van 11 merken. Elke 14 weken vindt een vernieuwing van dit schap plaats met een lancering van nieuwe merken. Over het algemeen zijn het producten van premium merken, zoals Beavertow Brewery en Wasabi. Merkeigenaren reageren over het algemeen enthousiast. Ze krijgen meer support van een retailer dan gebruikelijk, soms zelfs gratis data, en er zit wat minder druk op de salescijfers alleen. Natuurlijk, productrotatie is belangrijk, maar het is niet het enige criterium waarop wordt beoordeeld. De meningen van consumentenpanels, de potentie om nieuwe shoppers aan te trekken, het wordt allemaal meegewogen in deze nieuwe aanpak in ruil voor exclusiviteit.

Dat laatste is niet voor iedereen aantrekkelijk, want uiteindelijk gaat het om ‘slechts’ 69 winkels hetgeen brede communicatie-ondersteuning onmogelijk maakt en je belemmert in een korte termijn doorgroei bij andere formules. Aan de andere kant biedt het een podium om bekendheid te genereren in een specifiek marktgebied en met online promoties en geo-targeted social media kun je toch een grote groep fans bereiken.

Een manier voor kleinere Nederlandse foodbedrijven om haar buitenlandse opties te verkennen is om deel te nemen het gratis Starters International Business traject (SIB) dat door de RVO in het leven is geroepen. Specifiek voor food bedrijven staan de adviseurs van TEN klaar om u te helpen uw exportpotentie vorm te geven. Een voorbeeld van een bedrijf dat dit met TEN samen heeft opgepakt is Amsterdamse worstenmaker Brandt & Levie. We hebben samen de unieke eigenschappen in een internationale context geplaatst, een marktselectie uitgevoerd en geïnventariseerd wat er allemaal nodig is om te gaan exporteren. Luister naar het verhaal van food ondernemer Geert van Wersch op https://theexportnetwork.nl/partners/foodondernemers-in-beeld/ , kijk voor meer SIB informatie op https://theexportnetwork.nl/sib-subsidie/ of neem contact op voor een afspraak: http://www.theexportnetwork.nl/contact/.

 

Bron: The Grocer, juli 2019

Door: TEN - partner FoodPro Network





Laatste nieuws