Albert Heijn start proef met dynamisch afprijzen van kip en vis

ZAANDAM - Albert Heijn wil voedselverspilling bestrijden via een proef met 'dynamisch afprijzen'. Hierbij worden producten automatisch afgeprijsd op basis van de houdbaarheidsdatum. Hoe korter de houdbaarheid, hoe hoger de korting voor de klant. 

Algoritme
 
Een algoritme houdt rekening met verschillende factoren die de verkoop van een product beïnvloeden om zo de beste korting te berekenen. De proef vindt plaats in de Albert Heijn in Zandvoort. Albert Heijn laat zich voor de proef adviseren door het bedrijf Wasteless.
 
Bij het dynamisch afprijzen berekent een door Albert Heijn ontwikkeld algoritme automatisch de beste korting om aan het einde van de dag geen onverkoopbare producten over te houden en zo voedselverspilling te verminderen.
 
Het algoritme houdt rekening met diverse zaken zoals, bonusaanbiedingen, locatie, weersomstandigheden, historisch verkoopverloop en voorraad in de winkel. 
 
 
Bron: Albert Heijn




Laatste nieuws