Trends in de Zuid-Koreaanse food retail

11-09 06:03 | bron: FoodPro Network Belgium

SEOUL - Als 11e economie in de wereld met ruim 50 miljoen inwoners met een bruto nationaal product van zo’n $35.000 is Zuid-Korea een zeer interessante markt. Het land is voor een groot deel afhankelijk van import om met name aan de vraag naar hoogwaardige kwaliteitsproducten, gemaksconcepten en gevarieerde, innovatieve landbouwproducten te voldoen. Zo’n 33% van alle import komt uit de Verenigde Staten, gevolgd door landen als China en Australië (beide verantwoordelijk voor zo’n 11%). 

Bij een bezoek aan de Zuid-Koreaanse retailketens als Emart, Lotte Mart en Home Plus, vallen de Amerikaanse producten direct op. Het gaat daarbij om vlees, fruit, noten, zuivelproducten, zoetwaren, drankjes en ander voorbewerkt voedsel. Qua merken zijn alleen de internationale, echt bekende helden als Oreo, Kellogg’s, Dr. Oetker en Quaker te vinden. Een uitzondering is het bierschap, waarop veel Belgische biertjes uitgestald zijn voor het nieuwsgierige Koreaanse en expat publiek. Daarnaast zijn er gelukkig ook veel lokale producten te vinden, al dan niet aangeprijsd door de talloze externe dames die achter een standje of bij een koelvitrine staan en vriendelijk trachten het winkelpubliek te overreden een instantmaaltijd, vlees of zelfs bananen te proeven. Plastic tasjes zijn nergens te bekennen, in plaats daarvan kunnen de boodschappen in de speciale inpakruimtes in gebruikte kartonnen dozen ingepakt worden.

De belangrijkste ontwikkelingen in de Zuid-Koreaanse retail zijn:

-  Onzekere politieke ontwikkelingen die een remmend effect op de economie hebben

-  Desondanks sterke retail groei in 2018 met als verwachting een verdere doorgroei

-  Steeds populairder wordende kassaloze en self-check-out technologieën

-  Introductie van meer digitale strategieën (scanning barcodes i.p.v. producten, intelligente zoekopties, snellere bezorgmethoden etc).

-  Hoog smartphone gebruik stimuleert e-commerce (in 2014 werd 40% van alle verkopen via internet gedaan, in 2016 was dit al 56% en dit stijgt door).

-  Enorme groei van het gebruik van mobiele afrekenmethodes

-  Introductie services specifiek voor Chinese consumenten (WeChat gebruik)

 

Deze ontwikkelingen staan natuurlijk in groot contrast met de traditionele food kraampjes op de markten van Namdaemun en Gwangjang, waar je overheerlijke dumplings en kaneelbroodjes kunt kopen die je gewoon cash afrekent en in een plastic zakje worden gestopt. Voorlopig gaan in Zuid-Korea traditie en technologie nog prima samen.

Geïnteresseerd om uw kansen te verkennen in Aziatische markten? TEN the export network biedt advies en support aan food & beverage bedrijven die over grenzen durven te kijken. Zij coördineert exportactiviteiten, stimuleert business development projecten en zet nieuwe internationale trajecten op. Daarnaast professionaliseert TEN bestaande exportactiviteiten en zijn de adviseurs werkzaam voor het SIB-programma (Starters International Business programma van de RVO) voor MKB-bedrijven. Voor meer informatie: www.theexportnetwork.nl of neem contact op voor een afspraak: http://www.theexportnetwork.nl/contact/.

 

Bron: Asia Distribution & Retail 2018




Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
19 sep De 50 grootste retailers ter wereld anno 2019
19 sep Circa 60% van de wereldwijde vleesproducten in 2040 zal plantaardig of gekweekt zijn
19 sep Startup Certables verbindt 1000 bedrijven wereldwijd
18 sep Britten hamsteren champagne en bier uit angst om droog te staan tijdens feestdagen
18 sep Voedingsmiddelen leveren aan Tesco? (whitepaper)
18 sep Britse voedingsindustrie voelt gevolgen Brexit
18 sep Advanced Food Microbiology online courses
17 sep 'DSM overweegt bod op voedingstak Dupont'
17 sep Kweekvlees mogelijk over twee jaar in de schappen
17 sep Van niche naar mainstream – hoe overbrug je de kloof?
17 sep De QBIF voor kwaliteitsmanagers start op 18 februari 2020
16 sep Nestlé, Carrefour en IBM starten blockchainproject (video)
16 sep Heineken: 'Zonder goede data kunnen klanten onze producten niet verkopen.'
16 sep Edeka Zurheide – Welt des Genusses
13 sep Nestlé opent onderzoeksinstituut voor verpakkingen van voedingsmiddelen
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?