’30-40 procent supermarkten gaat verdwijnen’
bron: FoodPro Network Belgium
ANTWERPEN - Zeker 30 tot 40 procent van de supermarkten zal de komende jaren uit het straatbeeld verdwijnen. Dit is in grote mate te wijten aan de opkomst van online boodschappen doen, in combinatie met lage winstmarges, aldus retaildeskundige Nils van Dam op BNR.
Volgens van Dam hebben supermarkten hoge vaste lasten. Deze schommelen vaak tussen de 60 en 70% van de omzet. Tel daarbij op dat supermarkten vaak moeten concurreren op basis van prijs en er ontstaan al snel problemen.
“De grote ketens hoeven gemiddeld maar 3% te verliezen aan nieuwe online spelers, om hun marge onder de 1% te zien zakken. Dit betekent dat ongeveer 30% van de winkels verlies gaat draaien,” aldus Van Dam. Die meer dan dertig jaar ervaring heeft in de voedingsindustrie en diverse directiefuncties vervulde op globaal, Europees en lokaal niveau bij Unilever en AB InBev en nu consultant is bij Duval Union Consulting, een toonaangevend bureau op het gebied van digitale transitie.
“Ketens als Jumbo en Albert Heijn vragen geld voor thuisbezorging. Ze moeten bijna wel, want anders is het niet te bekostigen met alle fysieke winkels die ze ook nog steeds operationeel hebben,” aldus Van Dam.
Volgens van Dam blijven de fysieke supermarkten wel bestaan, maar die zullen volgens Van Dam met name succesvol zijn in dichtbevolkte gebieden waar ook veel mensen werken.
“Dan is het makkelijk om even snel iets te kopen. Grote XL supermarkten buiten de stad zullen als eerste sneuvelen".
Bron: BNR
Laatste nieuws
-
25 apr Unilever verkoopt meer producten
-
25 apr HelloFresh groeit met bezorging kant- en klaarmaaltijden
-
25 apr A-merken Nestlé blijven last houden van zuinige consument
-
25 apr EU verbiedt ongezonde aroma's voor rookworst en barbecuesaus
-
25 apr Aviko werkt aan frietketen zonder CO2-uitstoot in 2030
-
25 apr Legionella-onderzoek: het belang van risicoanalyse en watermonsters
-
25 apr Energiebesparing bij verdampen CO2 in de voedingsindustrie?
-
24 apr PepsiCo verlaagt zoutgehalte in chips van het merk Lay's
-
24 apr Heineken zag bierverkoop eerste kwartaal aantrekken
-
24 apr E.Leclerc marktleider en prijsleider in Frankrijk
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan