De Top 10 food trends in 2019

ANTWERPEN - Zoals elk jaar zijn er weer allerlei lijstjes in omloop die aangeven wat de nieuwe food trends zullen worden. En meestal wordt er vooral vooruitgeblikt i.p.v. achteromgekeken wat er van al die top trends is uitgekomen. Op de eind januari jl. gehouden ISM (International Sweets & Snacks Exhibition) werden nieuwe food trends voor 2019 onder andere gepresenteerd door Innova Market Insights. Het interessante van deze trends is dat ze zijn gebaseerd op resultaten van onderzoeken van de afgelopen jaren. Bij deze dus de top 10 voor 2019 met (een deel van de) bijbehorende onderbouwing.  

Trends 2019

1.    Ontdekking: de avontuurlijke consument

27% van de US-consumenten hebben hun smaakvoorkeuren verschoven naar meer exotische en avontuurlijke smaken

2.    Plantaardige producten schuiven richting mainstream consument

63% groei gerealiseerd van food met een plantaardige claim gedurende 2014 -2018

3.    Meer alternatieven voor iedereen (innovatie op basis van gezondheid, duurzaamheid)

Realisatie van 15% jaarlijkse groei van zuivelvrije producten 2014-2018

4.    Merken spelen in op de behoefte aan ‘vergroening’

64% van alle UK-consumenten verwacht dat bedrijven ‘groen’ investeren

5.    Snacking is een drijver achter vele food innovaties

Er is 8% groei gerealiseerd in food producten met een ‘snacking’ claim

6.    Personalisering van food

29% van de Chinese consumenten volgde vorig jaar een hoog-eiwit dieet

7.    Nieuwe kijk op vezels

Sportvoeding met een vezelclaim realiseerde 51% groei over 4 jaar

8.    Voeding speelt grotere rol in algemene welbevinden van de consument

9 van de 10 Chinezen gelooft dat emotionele gezondheid net zo belangrijk is als fysieke gezondheid

9.    Start-ups nemen het steeds meer op tegen grote multinationals die op hun beurt ‘kleinere’ concepten lanceren

26% groei werd gemeten voor bedrijven met een sociaal, ethische claim

10. Grotere transparantie leidt tot meer betrokkenheid bij voedsel(productie)

43% van de Amerikaanse consumenten delen elke week online foto’s van hun maaltijd 

 

Wilt u dit nieuwe jaar ook beginnen met een nieuwe inventarisatie van voor u relevante food trends en expansiekansen? TEN the export network ondersteunt food bedrijven met export en begeleidt als RVO adviseur food bedrijven in het SIB (Starters International Business) traject. Tientallen ondernemers gingen u al voor. Kijk op de website voor meer informatie www.theexportnetwork.nl of neem vrijblijvend contact met ons op info@theexportnetwork.nl

Bron: Innova Market Insights Trends Survey (2018)

Bron: TEN - partner FoodPro Network





Laatste nieuws