Ban op ongezonde snacks aan supermarktkassa’s werkt
bron: FoodPro Network Belgium
LONDEN - Wanneer supermarkten geen ongezonde snacks meer aanbieden aan de kassa’s, koopt de consument er liefst driekwart minder van wanneer ze zelf op zoek moeten naar het product in het schap.
Klanten kopen effectief minder ‘ongezonde tussendoortjes’ wanneer ze er niet door verleid worden aan de kassa’s, maar er zelf naar op zoek moeten in de supermarkt, is de conclusie van een Brits onderzoek.
De Britse onderzoekers bekeken de verkoopdata van negen grote supermarktketens in het Verenigd Koninkrijk: Aldi, Asda, Co-op, Lidl, M&S, Morrisons, Sainsbury’s, Tesco en Waitrose in de periode 2013-2017.
Zes van deze supermarktketens besloten om op vrijwillige basis geen vette, zoete of andere ongezonde tussendoortjes aan de kassa te plaatsen.
Driekwart minder impulsaankopen
De Britse onderzoekers keken tevens naar het gedrag van circa 7.500 'on the go' shoppers. Klanten die regelmatig kiezen voor een tussendoortje. Op hen was het effect nog extemer. In 2016 en 2017 verkochten de supermarkten die geen ongezonde snacks aan de kassa aanboden liefst 76% minder ongezonde producten aan de kassa dan hun concurrenten die dat wél waren blijven doen.
Laatste nieuws
-
23 apr Reorganisatie bij Milcobel: 130 banen op de tocht
-
23 apr Producten van Danone, Dr. Oetker, Jacobs Douwe Egberts en Mondelez weer verkrijgbaar bij Jumbo
-
23 apr PFAS en voeding: een informatief webinar
-
23 apr Cadbury is grootste voedingsmerk in Verenigd Koninkrijk
-
22 apr Omzet en winst van Lactalis namen toe in 2023
-
22 apr Franse supermarkten moeten klanten informeren over krimpflatie
-
22 apr Sky News: flitsbezorger Getir weg uit Nederland, VK en Duitsland
-
19 apr Hogere prijzen en volumes bij Danone
-
19 apr Cacaoprijzen breken records
-
19 apr Unilever zwakt duurzaamheidsdoel voor plastic af
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan