Reduceren van give-away: “Mag het ietsje meer zijn?”

19-02 06:01 | bron: FoodPro Network Belgium

DILBEEK - Het is in de voedingsmiddelenindustrie een veelgebruikte term: give-away, oftewel het gratis weggeven van te veel product per verpakking door onnauwkeurig afvullen. Vaak gaat het slechts om enkele grammen, maar bij massaproductie kunnen de kosten hiervan al snel oplopen tot in de duizenden euro’s. Bedrijven die zelf produceren of producten industrieel verpakken doen er goed aan om een zo nauwkeurig mogelijke checkweger in de productielijn op te nemen om zo verspilling te voorkomen.

Give away kan op verschillende manieren negatieve invloed hebben op de omzet.

Een voor de hand liggend voorbeeld is het over vullen met product, maar daarnaast kunnen het gebruik van een weegschaal met beperkte nauwkeurigheid (deze is ook wettelijk bepaald) en het onnauwkeurig ingeven van de tarrawaarde bij een weegsysteem en de toleranties in het verpakkingsgewicht tot give-away leiden. Dit betekent dat producenten in feite product ‘weggeven’. Een praktisch voorbeeld aan de hand van het industrieel produceren en/of verpakken van bakjes Filet American:

Bakjes Filet American:

Bakjes worden gevuld op: 150 gram.

Werkelijk vulgewicht: 152 gram.

Ingegeven / gewogen tarragewicht: 8.5 gram.

Werkelijk gewicht tarragewicht: 8 gram

Give-away per verpakking: 2.5 gram

 

Give-away bij een dagproductie van 10.000 bakjes: 25 kilo

Prijs per kg: €5.40

Omzetverlies door give-away: € 135 / dag

Aantal productiedagen 240

Totale give-away per jaar : €32.400

 

Het kan dus interessant zijn om een checkweger met een nauwkeurigheid van 0.2 g in te zetten, al was het maar wegens het terugverdieneffect op de tarrawaarde.

Verder kan nauwkeurig wegen bijdragen aan het beter opvolgen van de door de klant gestelde vereisten en de door de wetgever gestelde kaders. Ook hier kunnen omzetverliezen worden beperkt. Bij onder- of overschrijden van het streefgewicht kunnen producten immers worden uitgestoten, afgewezen of teruggestuurd, terwijl dit in sommige gevallen met nauwkeurig wegen kan worden voorkomen:

Streefgewicht per bakje: 150 gram

Max. over-/ondergewicht: 1.0 gram

Bij een weegschaal op 1 gram nauwkeurig ingesteld zal ieder product dat de 500 gram over- of onderschrijdt met een aantal milligram worden uitgestoten, terwijl deze feitelijk nog binnen de acceptabele tolerantiewaarde wegen. Hierdoor worden verpakkingen afgekeurd die gewoon verkocht hadden kunnen worden.

Het voorkomen van give-away kan dus op verschillende manieren zorgen voor betere omzetresultaten. Hiermee wordt de aanschaf van een nauwkeurige checkweger snel terugverdiend. Welke oplossing het beste werkt, is afhankelijk van het soort bedrijf en product. Bizerba biedt voor iedere situatie een passende oplossing.

Bij geautomatiseerde industriële bedrijven geeft Capture_Software in combinatie met Prepack Compliance inzichtelijke rapporten over hoeveel give-away er in de productie optreedt. Bij bedrijven waar hoge productiesnelheden van belang zijn bieden controleweegschalen steekproefsgewijze controle achteraf voor verpakte of onverpakte producten. Wanneer snelheid minder belangrijk is dan kwaliteit, kan een proces checkweger voorkomen dat er verspilling optreedt door producten uit te stoten voor zij verpakt worden.

Bij ambachtelijke industriële bedrijven waar het doseren gedeeltelijk door de medewerkers wordt verricht biedt Portion_Control de perfecte uitkomst. Hiermee kan uiterst nauwkeurig give-away gereduceerd worden en kan men zelfs medewerkers individueel evalueren op hun nauwgezetheid. Om te lezen hoe onze Portion_control bij andere bedrijven voor betere resultaten heeft gezorgd klikt u hier voor een referentiecase.

 
Bron: Bizerba - partner FoodPro Network



Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
21 feb DSM koopt Glycom voor 765 miljoen euro
21 feb Familie Van Eerd verdeelt 52,5 miljoen euro dividend
21 feb Als food merk overleven in Mexico
21 feb Samenwerking met Starbucks levert Nestlé kwart miljard op
21 feb Energiebesparing bij verdampen CO2 in de voedingsindustrie?
20 feb PepsiCo komt met 'verrassingsdoos' om voedselverspilling tegen te gaan
20 feb HelloFresh werkt aan verlaging van CO2-emissie bij bezorging
20 feb Voedingsmiddelen leveren aan Tesco? (whitepaper)
20 feb Aviko investeert in nieuwe fabriek in Poperinge
20 feb Tekort aan gele spliterwt door populariteit vegaburgers
19 feb Twee Vlaamse voedingsbedrijven bekroond als fabrieken van de toekomst
19 feb Britse vleesindustrie vreest exportstrop na einde overgangsfase Brexit
19 feb Circa 60% van de wereldwijde vleesproducten in 2040 zal plantaardig of gekweekt zijn
19 feb Trends in de Zuid-Koreaanse food retail
19 feb Reduceren van give-away: “Mag het ietsje meer zijn?”
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?