Colruyt Group ontwikkelt innovatieve en duurzame ‘vertical farm’

17-06 14:29 | bron: FoodPro Network Belgium

HALLE - Colruyt Group test als eerste retailer in België een zelfontwikkelde vertical farm. Colruyt test een zelfontwikkelde installatie voor ‘vertical farming’ of meerlagenteelt in geconditioneerde omstandigheden. Die technologie laat toe om kwalitatieve planten te telen met een zeer kleine ecologische voetafdruk. Meerlagenteelt kadert voor de retailgroep in een breder streven naar duurzamere producten, verkorte ketens en innovatie. Vanaf het najaar van 2019 wil Colruyt Group starten met de verkoop van de eerste kruiden uit de vertical farm bij winkelformule Bio-Planet. En dat onder het eigen huismerk Boni Selection, dat sterk inzet op een duurzaam assortiment. Aldus Colruyt in een persbericht.

Ambitie: kruiden met zeer kleine ecologische voetafdruk

Consumenten stellen steeds hogere eisen rond verantwoord consumeren. Daar wil Colruyt Group met vertical farming een mogelijk antwoord op bieden. Want die teelttechniek biedt veel potentieel. Voor eenzelfde hoeveelheid plantjes heeft Colruyt Group in zijn testinstallatie 20 keer minder ruimte nodig dan ‘klassieke’ teelt, wat waardevolle landbouw- en natuurgronden uitspaart. Daarnaast liggen de voordelen vooral op ecologisch vlak. “Met onze meerlagenteelt creëren we de perfecte omstandigheden voor een plant”, verduidelijkt Stefan Goethaert, directeur bij Colruyt Group en verantwoordelijk voor productverduurzaming. “Lucht, licht, water en voedingsstoffen worden gecontroleerd toegediend in de ideale hoeveelheden. Zo verbruiken we niet meer energie en grondstoffen dan strikt nodig en kan de plant tegelijk optimaal groeien. Pesticiden worden zo overbodig. De plantjes zijn dus 100 % natuurlijk. Ze zijn bovendien twee keer sneller volgroeid dan bij klassieke teelt. En de kwaliteit blijft het hele jaar door even hoog, los van de weersomstandigheden.”

De eerste resultaten na een klein jaar testen bevestigen het verhaal, aldus Stefan Goethaert. “We verbruiken nu al 90 % minder water en 50 % minder nutriënten dan bij klassieke teelt. Alle stoffen die de plant niet opneemt, hergebruiken we. Bovendien werken we enkel met gezuiverd regenwater. Onze ledverlichting is twee keer efficiënter dan de huidige standaard op de markt. En de installatie draait op groene stroom van eigen windturbines en zonnepanelen.” Colruyt Group heeft de ambitie om kruiden met een zeer kleine ecologische voetafdruk te vermarkten. Daarom kijkt het naar de volledige levenscyclus van de planten, van het zaadje tot bij de consument thuis. De retailer werkt dus ook aan een recycleerbare verpakking en lange houdbaarheid, en beperkt de transportkilometers door de vertical farm in de toekomst in een distributiecentrum te integreren.

Lees hier het hele persbericht.

Update: 13-3

Bron: Colruyt




Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
18 jul ABN AMRO: 'Lage prijzen koffie, suiker & cacao'
18 jul Sligro groeit in België harder dan de markt
18 jul Startup Certables verbindt 1000 bedrijven wereldwijd
18 jul Verzegel je maaltijden met een etiket! (video)
18 jul 87% Vlaamse voedingsindustrie loopt loonsubsidies mis. Kom in actie (no cure no pay)
17 jul Nestlé snoeit verder in suiker, vet en zout
17 jul Van niche naar mainstream – hoe overbrug je de kloof?
17 jul Het complete weeg- en inspectiesysteem voor de versafdeling (video)
16 jul Nestlé wil uiterlijk in 2025 haar verpakkingen voor 100% recyclen of hergebruiken
16 jul Online bieden: een tijd- en kostenbesparende manier om verpakkingsmachines en inventaris te kopen
16 jul Voorkomen van product recalls in de voedingsmiddelenindustrie
15 jul Eerste bezorgrobot Albert Heijn rijdt rond
15 jul Bierbrouwer AB InBev blaast beursgang af
15 jul Wereldwijde spelers in voedselveiligheid zien certificatie als ‘paspoort voor handel’
15 jul Voedingsindustrie moet anticiperen op stagnatie bevolkingsgroei
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?