Colruyt Group ontwikkelt innovatieve en duurzame ‘vertical farm’

10-10 06:07 | bron: FoodPro Network Belgium

HALLE - Colruyt Group test als eerste retailer in België een zelfontwikkelde vertical farm. Colruyt test een zelfontwikkelde installatie voor ‘vertical farming’ of meerlagenteelt in geconditioneerde omstandigheden. Die technologie laat toe om kwalitatieve planten te telen met een zeer kleine ecologische voetafdruk. Meerlagenteelt kadert voor de retailgroep in een breder streven naar duurzamere producten, verkorte ketens en innovatie. Vanaf het najaar van 2019 wil Colruyt Group starten met de verkoop van de eerste kruiden uit de vertical farm bij winkelformule Bio-Planet. En dat onder het eigen huismerk Boni Selection, dat sterk inzet op een duurzaam assortiment. Aldus Colruyt in een persbericht.

Ambitie: kruiden met zeer kleine ecologische voetafdruk

Consumenten stellen steeds hogere eisen rond verantwoord consumeren. Daar wil Colruyt Group met vertical farming een mogelijk antwoord op bieden. Want die teelttechniek biedt veel potentieel. Voor eenzelfde hoeveelheid plantjes heeft Colruyt Group in zijn testinstallatie 20 keer minder ruimte nodig dan ‘klassieke’ teelt, wat waardevolle landbouw- en natuurgronden uitspaart. Daarnaast liggen de voordelen vooral op ecologisch vlak. “Met onze meerlagenteelt creëren we de perfecte omstandigheden voor een plant”, verduidelijkt Stefan Goethaert, directeur bij Colruyt Group en verantwoordelijk voor productverduurzaming. “Lucht, licht, water en voedingsstoffen worden gecontroleerd toegediend in de ideale hoeveelheden. Zo verbruiken we niet meer energie en grondstoffen dan strikt nodig en kan de plant tegelijk optimaal groeien. Pesticiden worden zo overbodig. De plantjes zijn dus 100 % natuurlijk. Ze zijn bovendien twee keer sneller volgroeid dan bij klassieke teelt. En de kwaliteit blijft het hele jaar door even hoog, los van de weersomstandigheden.”

De eerste resultaten na een klein jaar testen bevestigen het verhaal, aldus Stefan Goethaert. “We verbruiken nu al 90 % minder water en 50 % minder nutriënten dan bij klassieke teelt. Alle stoffen die de plant niet opneemt, hergebruiken we. Bovendien werken we enkel met gezuiverd regenwater. Onze ledverlichting is twee keer efficiënter dan de huidige standaard op de markt. En de installatie draait op groene stroom van eigen windturbines en zonnepanelen.” Colruyt Group heeft de ambitie om kruiden met een zeer kleine ecologische voetafdruk te vermarkten. Daarom kijkt het naar de volledige levenscyclus van de planten, van het zaadje tot bij de consument thuis. De retailer werkt dus ook aan een recycleerbare verpakking en lange houdbaarheid, en beperkt de transportkilometers door de vertical farm in de toekomst in een distributiecentrum te integreren.

Lees hier het hele persbericht.

Update: 10-10

Bron: Colruyt




Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
10 aug Redactie FoodPro Network gesloten van 10 t/m 21 augustus
07 aug Omzetgroei van 4 procent voor Corbion in eerste helft van 2020
07 aug Uber moet het vooral hebben van de bezorging van eten
07 aug Huismerken zetten opmars in Europa verder door
07 aug Samenwerking met Starbucks levert Nestlé kwart miljard op
07 aug Schrikken klanten terug van groenten en fruit in bulk? (video)
06 aug Muller: ‘stevige’ winstdeling personeel AH
06 aug Meer omzet en hoger verlies voor Beyond Meat
06 aug Download nu het onderzoek naar voedselveiligheid
06 aug Correcte gewichtsbepaling dankzij scheefstandcorrectie | Easy Level kantelcompenstie: altijd het juiste gewicht
05 aug Ahold Delhaize ziet winst verdubbelen
05 aug Starbucks, Pizza Hut en Burger King sluiten zich aan bij Just Eat Takeaway
05 aug Hoe de houdbaarheid van voedingsmiddelen aanzienlijk verlengd kan worden
05 aug Ucrete industrievloeren ontvangen Halal-certificering
04 aug Thuiswerkers helpen moederbedrijf Douwe Egberts
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?