Opwarmen voor diepvries

LONDEN - Het imago van diepvriesproducten liet jarenlang te wensen over. En voor velen zijn deze producten nog steeds het goedkopere alternatief voor ‘kwalitatieve’, verse producten. Ondanks dat het diepvriesgangpad in de supermarkt voor menigeen weinig spannends te bieden lijkt te hebben is er best veel veranderd in de loop der jaren. Denk aan nieuwe technologische ontwikkelingen die de kwaliteit (in elk geval de smaak) van kant-en-klaar maaltijden enorm heeft doen stijgen en die bijvoorbeeld de drijfveren zijn geweest voor de introductie en opmars van de ovensnack. 

Hoe het diepvrieslandschap zou kunnen gaan veranderen is het best te zien als we in de Britse schappen gaan kijken. Het Verenigd Koninkrijk is altijd al een voorloper geweest in het ‘frozen’ segment, met hele gangpaden vol diepvrieskisten en -kasten waarin met name het grote aandeel kant-en-klaar maaltijden opvalt. De opmars van nieuwe productietechnieken, meer aandacht voor ‘ethical sourcing’ en innovaties van  kwaliteitsmerken hebben gezorgd voor premium maaltijdranges die frozen food een ‘cool’ imago hebben bezorgd. Ook op het gebied van duurzaamheid speelt frozen een prominente rol, zowel vanwege de lange houdbaarheid van de producten als ook door de aandacht voor herbruikbare verpakkingen. Al deze elementen trekken een jong publiek aan; in de UK zorgen o.a. de millennials voor een versnelde groei in dit segment. Producenten proberen op brede lifestyles en consumptiemomenten in te zetten en we zien dan ook ‘free from’ schappen, ‘vegan and calorie controlled’ maaltijden, maar ook een toename in het aantal premium producten. Om continue groei mogelijk te maken is het belangrijk dat zowel premium als meer toegankelijke producten aangeboden worden. En hier is natuurlijk een belangrijke rol weggelegd voor de retailers met een adequate category management en -planning. 

Naast prijs, duurzaamheid en gemak is ook gezondheid in toenemende mate belangrijk. Gezonde productintroducties zijn een must voor menig food merk en, zoals UK marketingdirecteur van Dr Oetker, Jan McKee, het beschreef, ‘dit is belangrijk want het leidt tot een continue opwaardering van het diepvriesaanbod’. Een voorbeeld hiervan is de introductie van de ‘Yes It’s a Pizza’ range met spinazie en rode bieten geïnfuseerde bodems. En dit najaar brengt Dr Oetker samen met het merk Quorn een Ristorante range pizza’s met Quorn (vleesloze) toppings op de markt. Ook zien we vele innovaties in het grote en lucratieve aardappel-diepvriessegement, denk aan de ‘Sweet Potato’ en ‘Peri Peri’ friet. Gezondheid speelt hier wat minder een rol en dit geldt zeker ook voor het toetjessegment, waar ‘indulgence’ een leidende trend is bij de introductie van nieuwe ijsjes.   

Genoeg te beleven dus in dat diepvriesschap, en aangezien de UK met menig food trend voorloopt op de rest van Europa kunnen wij in dit segment nog genoeg dynamiek verwachten. 

TEN the export network biedt advies en support aan food & beverage bedrijven die over grenzen durven te kijken. Zij coördineert exportactiviteiten, stimuleert business development projecten en zet nieuwe internationale trajecten op. Daarnaast professionaliseert TEN bestaande exportactiviteiten en zijn de adviseurs werkzaam voor het SIB-programma (Starters International Business programma van de RVO) voor MKB-bedrijven. Voor meer informatie: www.theexportnetwork.nl of neem contact op voor een afspraak: http://www.theexportnetwork.nl/contact/.

Bron: The Grocer, September 29, 2018





Laatste nieuws