Ambachtelijke producten in opmars in de UK

11-07 06:05 | bron: FoodPro Network Belgium

LONDEN - Van 2 tot 4 september jl. werd de Specialty & Fine Food Fair werd gehouden in hartje Londen. Het is één van de belangrijkste delicatessenbeurzen van de UK. De meeste bezoekers zijn eigenaren van voedingsspeciaalzaken, maar ook kleine retailers, veel inkopers en cateraars waren aanwezig. Het blijkt dat 64% van dit type bezoekers nog steeds veel waarde hecht aan het bezoeken van beurzen om nieuwe ambachtelijke food producten te vinden, hetgeen een recent gehouden onderzoek onder deze doelgroep aangaf. En veel van deze ambachtelijke, min of meer nieuwe producten waren op deze beurs te vinden. 

Het Olympia beursgebouw in Kensington was het toneel waar menig nationale en internationale delicatessen liefhebber samenkwam in het begin van september. In de Discovery Zone op de bovenste verdieping kon je met merken kennismaken die nieuw waren voor de Britse markt, zoals de prachtige theebloemen van Flora tea, de dairy-free ambachtelijke cheesecakes van Portobello Attic en de boerderijkazen die gemaakt worden van melk van koeien waar de kalfjes bij mogen blijven op The Ethical Dairy. Het Drinks Cabinet was opgezet in samenwerking met Fentimans om nieuwe drankjes te ontdekken. Wat zeker helemaal hip is zijn de ‘botanically brewed’ drankjes, met of zonder alcohol die op hun beurt weer gemixt worden met sterke dranken. Topfavoriet in dit laatste segment blijft de gin, hoewel dit geen novelty genoemd kan worden natuurlijk. In Groot-Brittannië is de verkoop van gin de afgelopen 5 jaar zelfs meer dan verdubbeld. 

Ook in de UK hebben grotere retailers steeds meer interesse in kleinere merken en bedrijven. Zo deden Sainsbury en Ocado mee in Pitch! – een podium waarop een aantal voorgeselecteerde bedrijven kon pitchen en direct feedback kreeg van de inkopers. In de ‘Savour the Flavour’ sectie kon je Chefkok Steve Walpole aan het werk zien in workshops zoals ‘Mysteries of Chocolate and their Perfect Pairings’, en op het ‘Food for Thought’ podium werden nieuwe ideeën op de food markt voorgesteld en uitgewisseld tussen de diverse deelnemers. Seizoensinvloeden, de groeiende food-on-the-go trend werden besproken, ideeen over de retail wereld van de toekomst werden uitgewisseld en natuurlijk werden de presentaties van nieuwkomers op de markt verwelkomd. Wat te denken van ‘Fresh Thyme & Blackberry Ketchup’, ambachtelijke Indiase kruiden en biologische notenboter? Wat de toegevoegde waarde van de ‘Burnt Cashews van Rancrisps’ of de ‘Pure Extra Virgin Olive oil van Picualia’ moeten we nog ontdekken, natuurlijk waren lang niet alle concepten nieuw dan wel bronnen van inspiratie. Echter, ben je getriggerd door deze info en heb je deze Britse beurs gemist, dank kun je je hart ophalen op de Vakbeurs Foodspecialiteiten die over een maand in Houten op 1 en 2 oktober plaats zal vinden. 

TEN the export network biedt advies en support aan food & beverage bedrijven die over grenzen durven te kijken. Zij coördineert exportactiviteiten, stimuleert business development projecten en zet nieuwe internationale trajecten op. Daarnaast professionaliseert TEN bestaande exportactiviteiten en zijn de adviseurs werkzaam voor het SIB-programma (Starters International Business programma van de RVO) voor MKB-bedrijven. Voor meer informatie: www.theexportnetwork.nl of neem contact op voor een afspraak: http://www.theexportnetwork.nl/contact/.




Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
18 jul ABN AMRO: 'Lage prijzen koffie, suiker & cacao'
18 jul Sligro groeit in België harder dan de markt
18 jul Startup Certables verbindt 1000 bedrijven wereldwijd
18 jul Verzegel je maaltijden met een etiket! (video)
18 jul 87% Vlaamse voedingsindustrie loopt loonsubsidies mis. Kom in actie (no cure no pay)
17 jul Nestlé snoeit verder in suiker, vet en zout
17 jul Van niche naar mainstream – hoe overbrug je de kloof?
17 jul Het complete weeg- en inspectiesysteem voor de versafdeling (video)
16 jul Nestlé wil uiterlijk in 2025 haar verpakkingen voor 100% recyclen of hergebruiken
16 jul Online bieden: een tijd- en kostenbesparende manier om verpakkingsmachines en inventaris te kopen
16 jul Voorkomen van product recalls in de voedingsmiddelenindustrie
15 jul Eerste bezorgrobot Albert Heijn rijdt rond
15 jul Bierbrouwer AB InBev blaast beursgang af
15 jul Wereldwijde spelers in voedselveiligheid zien certificatie als ‘paspoort voor handel’
15 jul Voedingsindustrie moet anticiperen op stagnatie bevolkingsgroei
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?