'Over 10 jaar bestaat de supermarkt niet meer'
bron: FoodPro Network Belgium
BERLIJN - Over tien jaar zijn bijna alle supermarkten uit het straatbeeld verdwenen, aldus Fabian Siegel, visionair, ondernemer en oprichter van maaltijdboxservice Marley Spoon. Siegel ziet veel voordelen: "Het is beter voor het milieu, we eten gezonder en gooien minder weg." Aldus Siegel tegen RTL Nieuws.
Sinds de oprichting twee jaar geleden breidde Siegel zijn, van oorsprong Duitse bedrijf, in een rap tempo uit naar verschillende Europese landen, Amerika en Australië. Klanten kunnen elke week online twee tot vier maaltijden uitkiezen, waarna ze zes dagen later alle benodigde ingrediënten thuisbezorgd krijgen.
Met zijn bedrijf richt hij zich vooral op drukke gezinnen die wel graag thuis koken. "Gemiddeld doen mensen dat drie tot vier keer per week. Daarom wil 80 procent van de Nederlanders zijn pakket ook op maandag of dinsdag thuisbezorgd hebben. Op zaterdag gaan ze naar de markt en koken ze uitgebreid en op zondag bestellen ze eten", aldus de Duitse ondernemer.
Ontzorgen
"De consument wil worden ontzorgd met verantwoorde /duurzame producten die gemakkelijk te bereiden zijn of ready to eat op de momenten die voor de consument aansluiten", aldus een eerder verschenen rapport van de Rabobank.
Supermarkten redden het niet
Uiteindelijk redden supermarkten het gewoon niet meer door de vele online concurrentie, denkt Siegel. "We kunnen op het internet veel goedkoper en versere producten aanbieden, onder andere doordat je direct bij de producent kunt bestellen."
Wie schrikt van deze voorspelling hoeft niet te treuren: er blijven altijd nog wel een paar supermarkten, zegt hij. "Die bieden dan een 'experience' aan. Je gaat daar winkelen omdat je het leuk vindt, zoals Whole Foods in Amerika nu ook al doet."
Laatste nieuws
-
25 apr Duitse vleesconsumptie nam in 2023 met 0,8% af
-
25 apr Unilever verkoopt meer producten
-
25 apr HelloFresh groeit met bezorging kant- en klaarmaaltijden
-
25 apr A-merken Nestlé blijven last houden van zuinige consument
-
25 apr EU verbiedt ongezonde aroma's voor rookworst en barbecuesaus
-
25 apr Aviko werkt aan frietketen zonder CO2-uitstoot in 2030
-
25 apr Legionella-onderzoek: het belang van risicoanalyse en watermonsters
-
25 apr Energiebesparing bij verdampen CO2 in de voedingsindustrie?
-
24 apr PepsiCo verlaagt zoutgehalte in chips van het merk Lay's
-
24 apr Heineken zag bierverkoop eerste kwartaal aantrekken
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan